Kolesterol Hakkında Bilmeniz Gereken 5 Şey

Yüksek kolesterol olarak bilinen şey, LDL olarak adlandırılan kötü kolesterolün / yağın kanda birikmesidir. Doymuş yağlar bakımından zengin beslenmek, egzersiz yapmamak ve alkol tüketimi kötü kolesterolün vücutta artış göstermesine neden olur. Kalp ve damar hastalıklarının temel nedenlerinden biri vücuttaki kötü kolesterolün yükselmesidir. Daha sağlıklı bir yaşam için kolesterol hakkındaki bazı temel bilgilerinizi tazelemek ister misiniz?

Kolesterol Sadece Hayvansal Kaynaklı Besinlerde Bulunur. Kan kolesterolü ve diyet kolesterolü olmak üzere iki tip kolesterol vardır. Diyet kolesterolü yumurta, et, balık gibi hayvansal kaynaklı besinleri tükettiğinizde vücudunuza aldığınız kolesteroldür. Bitkisel kaynaklı besinlerde ise kolesterol bulunmaz. Kan kolesterolü kan dolaşımında bulunur.

Kolesterol Sağlığınız İçin Faydalıdır. Hiç hayvansal kaynaklı besin tüketmiyor olsanız bile vücudunuzda hâlâ kolesterol olabilir. Çünkü karaciğerin ürettiği bu kolesterol hormon yapımı, D vitamini ve besinlerin sindirimi açısından son derece işlevseldir. Kolesterol hayati bir öneme sahip olmasına karşın, bu C vitamini veya potasyum gibi dışarıdan alacağınız bir madde değildir. Çünkü vücut, ihtiyacı olan kolesterolü kendi kendine üretir.

Kanda İyi ve Kötü Kolesterol Bulunur. HDL yani iyi kolesterol dokulardaki kolesterolün toplanarak dışarı atılmasını sağlar. Besinlerde iyi kolesterol bulunmaz, vücut bunu kendi kendine üretir. LDL yani kötü kolesterol ise kolesterolü dokulara taşır, kan damarlarında ve arter duvarlarında birikmesine neden olur. Dolayısıyla LDL kolesterolünün yüksek olması, öte yandan HDL yani iyi kolesterolün ise düşük olması risk oluşturur. Damarlarda tıkanmaya, kalp krizine, felç gibi hastalıklara neden olabilir.

Diyet Kolesterolü Kan Kolesterolünü Sanıldığı Kadar Çok Etkilemez. Eskiden vücuda diyet kolesterolü alınmasının, vücudun doğal olarak ürettiği kan kolesterolünü artıracağı düşünülürdü. Çok fazla kan kolesterolünün de hem kadınlarda hem erkeklerde kalp hastalıkları açısından riskli olduğu öngörülmekte idi. Ancak son dönemde yapılan araştırmaya göre diyet kolesterolü tüketimi ile kan kolesterolü düzeyleri arasında ciddi bir ilişki bulunmamaktadır.

Hayvansal Yağlara Hâlâ Açık Davetiye Yok. Her ne kadar diyet kolesterol tüketimi ile kan kolesterolü arasında bağlantı bulunmasa da, bu durum cheeseburgerleri veya pizzaları bol bol tüketebileceğiniz anlamına gelmez. Özellikle peynir kaynaklı doğmuş yağlar ve kan kolesterolü arasındaki ilişki netlik taşımamaktadır. Tereyağı, margarin ve peynir yerine zeytinyağı, avokado, badem ezmesi kullanmak kalp hastalığı riskini önemli ölçüde düşürür.

Kötü kolesterolden korunmak için daha az şeker ve işlenmiş gıda tüketmek; bunun yerine ana ve ara öğünlerde daha fazla meyve, sebze, tam tahıl ve bakliyatlara yer vermek sağlığınız açısından önemlidir. Eğer yumurta gibi bir besinden kaynaklanan kolesterolünüz varsa, beslenme planınızı avokado, tatlı patates, kinoa, siyah fasülye ve meyvelerle destekleyebilirsiniz.

 

kaynak: http://www.health.com/nutrition/5-things-you-should-know-about-cholesterol